Bataty - właściwości odżywcze
Zdrowie

Bataty – właściwości odżywcze

Bataty to inaczej słodkie ziemniaki. Nie są zbyt często spotykane na naszych stołach, a jedynie podawane w restauracjach do wybranych potraw. Jednak często przewyższają swoimi wartościami odżywczymi tradycyjne ziemniaki, które są tak bardzo lubiane przez Europejczyków.

Słodkie ziemniaki pochodzą z Ameryki środkowej, a do Europy przywiózł je Krzysztof Kolumb.

Znanych jest wiele odmian batatów – np. czerwone, żółte. Każda odmiana tych słodkich ziemniaków różni się pomiędzy sobą zawartością składników odżywczych.

Przykładowo czerwone bataty mają w sobie bardzo duże ilości likopenu, który zmniejsza ryzyko chorób serca oraz ryzyko zachorować na nowotwory.

Bataty – właściwości zdrowotne

Z przeprowadzonych przez naukowców badań, wynika że spożywanie batatów poprawia wrażliwość organizmu na insulinę, dlatego są zalecane do spożycia przez cukrzyków. Mają dość niski indeks glikemiczny i zawierają węglowodany, które się wolno wchłaniają, z tego też powodu nie powodują zbyt duże stężenia glukozy we krwi.

Słodkie ziemniaki zawierają sporą ilość luteiny, która wpływa korzystnie na ludzki wzrok.

Zawierają również w sobie sporą ilość potasu, więc wpływają korzystnie na poprawę koncentracji i pracę mięśni.

Bataty w kuchni

Bataty w kuchni mogą być przygotowane na wiele sposób. Możemy podać je w postaci ugotowanej, pieczonej, grillowanej. Wykorzystywane są jako dodatek do dań głównych np. jako frytki, ale również mogą służyć do przygotowania zup i kremów.

Należy pamiętać, że mają słodki smak, więc w przeciwieństwie do tradycyjnych ziemniaków nie należy ich solić.

Jak przechowywać bataty

Batat podobnie jak ziemniaki, zaraz po obraniu ciemnieją, dlatego należy je obierać chwilę przed przygotowaniem.

Należy je przechowywać w dobrze wentylowanych, zacienionym miejscu. Nie powinny być przechowywane w lodówce.

Kupując bataty w sklepie warto zwrócić uwagę aby były twarde.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

Bataty właściwości

Inna nazwa słodkiego ziemniaka to batat – są łatwe w uprawie, niedrogie i stanowią pyszne, pożywne warzywo. Są rodzajem bulwy i mogą być spożywane samodzielnie lub dodawane do zup, sałatek i zapiekanek. Mają bogaty, miękki, słodki smak podobny do ziemniaków, najlepiej smakują gotowane. Nie jest tak skrobiowy jak ziemniaki ani tak włóknisty jak rzepa, więc można go traktować jak warzywo. Gdy nauczysz się jak gotować bataty, z łatwością włączysz je do swojej diety.

Właściwości batatów

Batat to warzywo skrobiowe należące do rodziny roślin strączkowych. Jest spokrewniony ze zwykłym ziemniakiem i jest nie tylko bulwą, ale także warzywem korzeniowym. Można je jeść w wersji świeżej lub pieczonej. Mają wysoką zawartość wody, dlatego są dobrym wyborem dla osób stosujących dietę wysokowęglowodanową. Również sportowcy i osoby, które regularnie ćwiczą, mogą je spożywać, ponieważ dostarczają dużo energii. Istnieje wiele rodzajów batatów.

Batat przepisy

W kuchni afrykańskiej i amerykańskiej używa się batatów zwyczajnych. Na Zachodzie najpopularniejszym rodzajem batatów jest słodki ziemniak. W Internecie można znaleźć wiele przepisów na  bataty. Bataty można spożywać samodzielnie lub dodawać do innych potraw bogatych w białko, takich jak mięso, ryby, fasola czy soczewica. W internecie znajdziesz wiele przepisów na te pyszne słodkie ziemniaki. Także na moim kulinarnym blogu jest ich sporo.