Hummus – pasta z ciecierzycy

Hummus - pasta z ciecierzycy

Hummus to nic innego jak pasata z ciecierzycy, która jest bardzo popularna w kuchni wegańskiej i niestety niedoceniana. Cieciorka może zastępować mięso gdyż bogata jest w białko o odpowiednim składzie aminokwasowym, ponadto zawiera fosfor, witaminy z grupy B, żelazo czy błonnik pokarmowy.

Z ciecierzycy wyrabia się również bezglutenową mąkę, którą można zastąpić pszenną w chorobie zapalenia tarczycy typu Hashimoto.

Dlaczego należy wzbogacić nasza dietę o hummus?

  1. Wspomaga układ trawienny – hummus bogaty jest w błonnik pokarmowy, który przyczynia się do prawidłowego działania układu trawiennego, powoduje on uczucie sytości co przyczynia się do tego, że w ciągu dnia nie sięgamy po węglowodany, reguluje pracę jelit tzn., regularnie się wypróżniasz i chudniesz,
  2. Bogaty w białko – pasta z ciecierzycy, bogata jest w białko, który jest głównym budulcem kości czy mięśni. Hummus bardzo często spotyka się w diecie wegańskiej lub wegetariańskiej gdyż dostarcza białko roślinne,
  3. Obniża cholesterol – cieciorka i inne rośliny strączkowe obniżają cholesterol, warto go wprowadzić do swojej diety i przygotowywać samemu w domu, wtedy masz pewność, że składniki z których go wykonujesz jest pozbawione chemii,
  4. Zmniejsza ryzyko powstawania anemii – pasta z ciecierzycy bogata jest w żelazo, które niweluje objawy zmęczenia, braku energii i notoryczne poczucie zimna,
  5. Pomaga w walce z nowotworami – cieciorka zawiera substancje chroniące przed komórkami rakotwórczymi tj. kwas fitynowy i saponiny.

Jak zrobić domowy hummus?

Każda gospodyni ma swoja wersję bigosu czy sałatki jarzynowej nie mniej jednak podstawy zawsze są takie same. Domowy humus powinien składać się przede wszystkim z:

  1. Sody oczyszczonej – to w tym roztworze należy moczyć cieciorkę przez całą noc, to jest tajny składnik by dobrze ją przygotować. Ciecierzycy nigdy nie gotujemy z solą, potrawy z cieciorki dopiero po przygotowaniu solimy, nigdy odwrotnie,
  2. Tahini – pasta z sezamu bogata jest w wapń, zawiera dużo więcej go niż mleko czy nabiał, jest niezbędnym składnikiem do stworzenia idealnego hummusu, ilość powinna być odpowiednia by dobrze balansować się z innymi składnikami,
  3. Kumin – stosowanie go wspomaga nasz układ trawienny przez co jedzenie hummusu nie będzie powodowało gazów,
  4. Ząbków czosnku ilość wedle uznania,
  5. Sok z cytryny około 2 łyżek,
  6. Oliwy z oliwek do rozrzedzenia konsystencji hummusu,
  7. Przyprawy sól, pieprz, zioła,
  8. Natka pietruszki do posypania naszej pasty, wzbogaci i nada głębi

Nie wszyscy wiedzą jak zrobić domowy hummus dlatego przepis znajdziecie poniżej…

Sposób przygotowania jest bardzo prosty.

Namoczoną ciecierzycę odcedź i gotuj na wolnym ogniu przez około 2 godzin. Mieszaj co jakiś czas by się nie przepaliła. Gdy będzie już miękka dodaj sól, ponownie odcedź i zmiksuj za pomocą blendera.

Do tak przygotowanej pasty dodaj następnie Tahini, czosnek, sok z cytryny i oliwę tak by powstała gładka masa. Gdy konsystencja nie jest na tyle płynna możesz dodać wody źródlanej lub przegotowanej. Tak przygotowana pastę możesz schować do lodówki, przechowuj przez około 3 dni. Świetnie nadaje się do smarowania pieczywa, do naleśników, dip do warzywnych chipsów czy przystawka w pracy gdy czujesz, że musisz coś zjeść między posiłkami.

Hummus można wykonać praktycznie ze wszystkiego z gotowanych batatów, marchewki, buraka, szpinaku, pieczonej cebuli, zielonej papryki, pietruszki czy rzodkiewki.

Na półkach sklepowych znajdziemy różne odmiany hummusu, niemniej jednak każdemu cos brakuje.

Domowy hummus nie tylko będzie zrobiony bez zbędnej chemii ale również dobrze doprawiony.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.