Nieświeże jajka są nieprzyjemne w smaku i mają niemiły zapach. W dodatku mogą prowadzić do zatrucia. Dowiedz się, jak uchronić się przed ich zakupem i jak sprawdzić świeżość jajka domowym sposobem.

Jak sprawdzić jajka? Domowy test ze szklanką wody  

Do wykonania tego testu niezbędna jest wysoka i szeroka szklanka (zamiast niej można też użyć miski). Wypełniamy ją wodą tak, aby pokryła jajko, które tam wkładamy. Jeśli włożone przez nas jajko opadnie na dno, albo położy się na boku, oznacza to, że jest świeże. Kiedy będzie skierowane skosem do góry, świadczy to o tym, że nie jest pierwszej świeżości, ma np. 2 tygodnie, ale jest zdatne do spożycia. Kiedy jednak stoi w miejscu lub wypływa na powierzchnię, oznacza to, że jest nieświeże i należy je wyrzucić.

Dlaczego tego typu test ma być wiarygodny? Opiera się on o informacje, zgodnie z którymi im jajko jest starsze, tym jego skorupka staje się bardziej porowata i przepuszcza więcej powietrza. Im więcej powietrza w jajku, tym łatwiej unosi się ono na wodzie.

Jak sprawdzić świeżość jajka? Zrób test ciągliwości białka  

Często w szale zakupów łapiemy szybko z półki platonkę jajek i wędrujemy z nimi do kasy. Dopiero w domu orientujemy się, że nie sprawdziliśmy daty ważności. A warto to robić, bo nieświeże jajka potrafią zepsuć każde danie. Ostatecznie te, tuż przed upływem daty ważności lub lekko po niej, mogą nadawać się do wypieków. Jednak zanim użyjemy ich do pieczenia, wybijmy osobno każde jajko do miseczki i sprawdźmy, jak wygląda oraz jaki ma zapach.

Im młodsze jajko, tym wybite przez nas białko jest gęstsze i bardziej ciągnące. Im jajko starsze, tym białko bardziej rozlewa się po naczyniu. Staje się prawie takie jak woda. Oprócz testu na ciągliwość białka, konieczne jest dokładne powąchanie jajka. Jeśli będzie miało neutralny zapach (nic nie poczujemy), nadaje się do spożycia. Jednak jeśli jego zapach jest wątpliwy, darujmy sobie wykorzystanie go do wypieku.

Jak wybrać dobre jajka ?
Jak wybrać dobre jajka ?

A jak sprawdzić już ugotowane jajko?

Przy jajku gotowanym na twardo warto sprawdzić, jaki ma zapach. Jeśli czujemy mocny zapach siarki plus zgniły zapach, lepiej go nie jedzmy. Podobnie, gdy zauważymy, że żółtko ma zielonkawy kolor. Do myślenia może nam dać również żółtko przyklejone do jednej ze ścianek. W świeżym jajku powinno znajdować się ono na środku. Gdy jest przekrzywione, może oznaczać, że nie jest pierwszej świeżości. Nie oznacza to jednak, że mamy go nie jeść. Tego typu „defekt” nie wpływa na jakość czy smak produktu.

Co można zrobić z jajek, jeśli nie są pierwszej świeżości?  

Jajka, które przechowujemy już długo w lodówce i które mają np. 4 tygodnie, przeznaczmy do wypieku ciast lub robienia naleśników czy placuszków. Wysoka temperatura panująca w piekarniku, czy na patelni, skutecznie uchroni nas przed ewentualnymi sensacjami żołądkowo-jelitowymi, które mogłyby mieć miejsce, gdybyśmy spożyli je na miękko lub w koszulce.

Przykłady na to, co zrobić z jajek nie pierwszej świeżości:

  • gofry,
  • naleśniki na słono i na słodko,
  • placuszki z cukinii z sosem tzaziki,
  • racuszki z cukrem pudrem,
  • pancakes z syropem klonowym,
  • wszelkiego rodzaju ciasta: ucierane, drożdżowe itd.
Jak wybrać dobre jajka ?

Czy jajka są zdrowe

Niewątpliwie jajka należą do jednych ze zdrowszych produktów. Jak żaden inny produkt zawierają całą pulę aminokwasów, zarówno tych endogennych, jak i egzogennych. Oznacza to, że są źródłem pełnowartościowego białka, w dodatku o najlepszej przyswajalności. Jeśli więc ktoś jest wegetarianinem i nie je mięsa, które jest również dobrym źródłem białka, wówczas śmiało może zastępować go jajkami.

Co oprócz aminokwasów zawiera jajko? Przede wszystkim biotynę, która odpowiada za dobry stan włosów oraz paznokci. Do tego pulę witamin z grupy B, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego układu nerwowego. Znajdziemy też w nim witaminy A, D. E, K, które odpowiadają za dobry stan naszych śluzówek, wpływają też korzystnie na wzrok, a także na procesy regeneracyjne. Oprócz tego niepozorne wydawałoby się jajko posiada w swoim składzie składniki mineralne takie jak: wapń, żelazo, cynk, magnez, fosfor, potas, siarkę, miedź, mangan, jod.

Jak wybrać dobre jajka ?

Ile kalorii ma jajko? Niewiele. Mniejsze sztuki mają około 70 kcal, większe – 90 kcal. Oznacza to, że śmiało możemy dodawać je do kanapek, nie podbijając przy tym kaloryczności dania. Jajka są bardzo sycące, więc po śniadaniu złożonym np. z pełnoziarnistego chleba, masła, awokado i jajka na twardo będziemy czuć się najedzeni jeszcze przez wiele godzin.

Jeśli ktoś potrzebuje lżejszego śniadania, a chce skorzystać z cennych aminokwasów pochodzących z jajka, choliny zawartej w żółtku, która dobroczynnie działa na mózg, wówczas może wykonać jajko w koszulce. Jest to lekkostrawna wersja jajka, w dodatku bardzo smakowita. Jak zrobić jajko w koszulce? O tym możecie dowiedzieć się z przepisu zamieszczonego na Akademii Smaku.

Materiał partnera.