Zdrowe gotowanie – od kuchni!

Zdrowe gotowanie - od kuchni!

Trudno znaleźć kogoś, kto nie słyszał chociażby kilku zasad odnoszących się do prawidłowego sposobu odżywiania. Spożywanie 5 posiłków dziennie, picie ok. 2 litrów wody czy unikanie podjadania są powszechnie znane i powtarzane. Dlaczego więc nadal mamy tak wielki problem z otyłością? Dlaczego tak wiele osób nadal skarży się na swoją sylwetkę? Czy zastosowanie tych zasad w praktyce faktycznie sprawia tyle trudności?

Problem zaczyna się w sklepie

Sukces w naszym działaniu to przede wszystkim skuteczna i efektywna realizacja planu, również w kwestii zdrowego odżywiania. Chcąc poprawić nasz jadłospis, swoją uwagę warto poświecić na to, co najczęściej ignorujemy, czyli – planowanie zakupów spożywczych. Zbyt szybka i porywcza wizyta w sklepie przynosi zazwyczaj efekty w postaci chaotycznie kupionych produktów czy dań gotowych. Czytajmy etykiety i kupujmy świadomie, a przed wizytą w sklepie, chociaż częściowo zaplanujmy posiłki na kolejne dni. Dzięki temu zaoszczędzimy nie tylko czas i pieniądze, ale również kalorie.

Jak komponować posiłek?

Często w strefie odchudzania, pojawia się wiele przesłanek dotyczących eliminacji niektórych grup spożywczych. Wykluczenie ziemniaków i makaronu, rezygnacja z tłuszczu czy obiad w postaci samych warzyw; teoretycznie mają przyczynić się do smukłej sylwetki. Owszem, mniejszy podaż kalorii będzie skutkował utratą wagi, ale czy dla zdrowej diety na odchudzanie jest to sprawa kluczowa? Prawidłowo zbilansowany posiłek składa się zarówno z produktu węglowodanowego (makaron, pieczywo, kasza, płatki owsiane), białkowego (chude mięso, ryby, jaja, rośliny strączkowe) i warzyw. Nie zapominajmy również o dodatku tłuszczu, w postaci masła, oliwy czy oleju, który oprócz wartości energetycznej posiłku, przesądza o możliwości przyswojenia wielu cennych witamin.

O ile wybór odpowiednich produktów to jedno, istotna jest również odpowiednia ich obróbka. Zrezygnujmy ze smażenia w głębokim tłuszczu, na korzyść pieczenia, grillowania czy gotowania na parze. Zamiast dosalania wybierajmy dodatek ziół i przypraw. Zalecenia dopuszczają, bowiem spożywanie 5g soli na dobę, często zapominamy jednak o obecności soli w wielu produktach spożywczych.

Nauka zdrowego odżywiania wymaga czasu a przede wszystkim praktyki. Pozornie minimalne zmiany w kuchni mogą przynieść duży efekt, nie tylko pozytywnie wpływając na sylwetkę, ale także na zdrowie i samopoczucie.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.