Szczaw - poznaj wyjątkowe właściwości tego niedocenianego przysmaku!
Zdrowie

Szczaw – poznaj wyjątkowe właściwości tego niedocenianego przysmaku!

Szczaw, wielu osobom  do dziś kojarzy sięz niesmaczną zupą ze szkolnej stołówki. Stąd też zapewne wynika niezbyt duża popularność tej rośliny na polskich stołach – a to duży błąd! Szczaw bowiem, jest bardzo zdrowy – zawiera witaminy, mikro- i makroelementy niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie można też zapomnieć o jego wyjątkowych właściwościach kulinarnych – odpowiednio podany na pewno zatrze złe wspomnienia z dzieciństwa.

Jakie są właściwości szczawiu i co można z niego przyrządzić?

Szczaw – najważniejsze informacje

Szczaw to roślina o bardzo szerokim zakresie występowania. Ten pospolity, dziko rosnący często jest nawet uważany za chwast. Można go spotkać na terenie niemal całej Europy, na większości obszaru Azji, Afryki Północnej, a nawet Australii. Wraz z europejskimi osadnikami, szczaw przybył i zaadaptował się  również na terenach obu Ameryk. Szczaw, który można kupić w postaci świeżych liści lub marynowany uważany jest za warzywo łatwe w uprawie i niewymagające specjalnych warunków do wzrostu. Dojrzały,  ma orzeźwiający, ostro kwaśny smak z łagodną nutą goryczy. W niektórych odmianach można wyczuć wyraźny aromat owoców cytrusowych, który jednak wyczuwalny jest tylko w świeżych liściach i znika po przetworzeniu.

Szczaw i jego właściwości – jakie witaminy i minerały zawiera?

Szczaw bez wątpienia można określić jako tak zwane superfood. Zawiera bowiem bardzo dużo wartościowych składników odżywczych – przede wszystkim witamin. W 100 gramach szczawiu znajduje się około 35 mg witaminy C, co stanowi 40-50% dziennego zapotrzebowania. W szczawiu znaleźć można też witaminy z grupy B – B2, B3 i B6, a także Witaminę A, której w 100 gramach jest tyle, że zaspokaja niemal całe dzienne zapotrzebowanie.

Długa jest także lista mikro- i makro elementów, które można znaleźć w szczawiu. Są w nim Żelazo, Cynk, Mangan, a także, w mniejszych ilościach – Wapń, Magnez, Potas czy Fosfor. Na koniec trzeba też podkreślić, że szczaw bez problemu może być elementem każdej diety odchudzającej. W 100 gramach ma zaledwie 26 kcal. Więcej informacji na temat właściwości szczawiu można znaleźć pod tym linkiem: https://akademiasmaku.pl/vademecum/dlaczego-warto-jesc-szczaw,596. 

Pomysły na dania ze szczawiu

Szczaw jest rośliną bardzo uniwersalną pod względem kulinarnym. Sprawdzi się zarówno jako dodatek, jak i główny składnik zup, sosów czy sałatek. Najpopularniejszym daniem ze szczawiu jest z pewnością wspomniana na początku zupa. Odpowiednio doprawiona, podana z jajkiem i chrupiącą grzanką jest idealnym pomysłem na lekki wiosenny lub letni obiad.

Alternatywą dla tradycyjnej zupy szczawiowej może być natomiast odświeżający chłodnik z dodatkiem posiekanych świeżych liściu szczawiu. Świeży szczaw sprawdzi się też jako składnik śniadaniowego omletu.

Liście szczawiu można też dokładnie umyć, dodać do nich świeże, dowolnie wybrane warzywa, na przykład pomidora, rzodkiewkę, cebulę, ogórka, całość polać ulubionym dressingiem i zaserwować jako zdrową, ale też pyszną sałatkę. Pomysłów na wykorzystanie szczawiu w kuchni jest z pewnością o wiele więcej, a jedynym ograniczeniem jest tylko wyobraźnia osoby, która szykuje posiłek. Ta powinien natomiast pamiętać, że przygotowując dania ze  szczawiu, daje się potrawy nie tylko smaczne, ale również bardzo zdrowe i pełne ważnych składników odżywczych.

Artykuł sponsorowany, redakcja nie ponosi odpowiedzialności za reklamowy produkt i nie pośredniczy w sprzedaży produktu.

1 Komentarz
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
mnlf
10 listopada 2018 01:00

Tyle, że minerały w szczawiu są nierozpuszczalne w wodzie i przez to całkowicie nieprzyswajalne.

Co więcej kwas szczawiowy wiąże wapń który już znajdował się w organizmie wywołując jego niedobór i jednocześnie wytrącające się nierozpuszczalne szczawiany powodują powstawanie kamieni nerkowych.