Opóźniony lub odwołany lot? Nieprzyjemne niespodzianki podczas podróży mogą się zdarzyć każdemu. Nie ulega wątpliwości, że warto w takiej sytuacji znać swoje prawa oraz przepisy, które regulują obowiązki przewoźników lotniczych względem konsumentów.
Warto znać prawo
Zgodnie z rozporządzeniem nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego, pasażer nie jest zdany tylko na dobrą wolę przewoźnika, ale przysługują mu pewne konkretne prawa, które śmiało może egzekwować w awaryjnej sytuacji. Warto również pamiętać o tym, że takie same przepisy obowiązują zarówno linie tradycyjne, low-costowe, jak też czartery i to bez względu na klasę rezerwacyjną czy cenę biletu.
Odwołany lot
Zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem w sytuacji, w której dochodzi do anulowania lotu, przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerowi jedną z trzech możliwości.
Jeśli podróżny zdecyduje się odstąpić od umowy należy mu się pełny zwrot kosztu biletu w terminie do 7 dni. W przypadku, kiedy chce kontynuować podróż może wybrać alternatywny lot w dogodnym terminie na tej samej trasie, w tym również inną linią lotniczą.
Dodatkowo pasażerowi, którego lot został odwołany przysługuje odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro w zależności od dystansu anulowanej podróży.
Obejrzyj nasze filmy:
Opóźniony lot
W przypadku lotu opóźnionego uprawnienia pasażera zależą od czasu oczekiwania, przyczyny opóźnienia, a także od planowanej długości lotu. Jednakże w każdym przypadku podróżny powinien zostać otoczony bezpłatną opieką pracowników linii, taką samą jak w przypadku odwołanego lotu.
polecam skorzystanie z uslug firmy, ktora zajmuje się pomocą w uzyskaniu rekompensaty, ja skorzystalam z opoznionylot.pl, ale jest duzo takich firm. Mala prowizja a gwarantowana suma zwrotu